Pagina's

donderdag 9 juni 2016

Door wie laat jij je leven leiden???

Door wie laat jij je leven leiden?
Heb je zelf de touwtjes in handen, bewust dan wel onbewust, is God aan de leiding of laat je de duivel zijn gang gaan?

Voor degene die dit lezen en niet gelovig zijn, ja wij noemen het beestje bij zijn titel, stop alsjeblieft niet met lezen, ik hoop dat je aan het einde van dit stuk begrijpt wat ik bedoel en je het kan toepassen op je eigen leven of herkenning krijgt.

We maken vele tegenslagen in ons leven mee, en deze wil ik absoluut niet allemaal wijden aan "een duivels iets".
Het is de wereld waarin we leven.

11 jaar geleden mocht ik God daadwerkelijk ontmoeten en Hem herkennen als vriend, vader, raadgever.
Het overkomt je, tenminste het overkwam mij, in een moeilijke periode in mijn leven. Dan ga je verder met je leven, en daar hoort dan ook o.a. bezoek aan een kerk en bijbel lezen bij.
Het loopt en je doet, je valt en staat op, bent soms boos, geeft God dan de schuld en gaat weer verder. Soms door God (onbewust) opzij te zetten en soms heel bewust je bijbel in te duiken en op ontdekking te gaan, oftewel hem op te zoeken en dichter naar Hem toe te gaan.  Net zoals je zou doen bij een vriend wanneer je hem/haar niet begrijpt.

Ik ben nu 11 jaar verder, en nu pas zie ik verdieping in mijn relatie met God. Bijzonder eigenlijk want als je een vriend "maakt" gaat de verdieping vaak wat sneller, zeker als het je maatje of partner word.
Tegenwoordig is het "normaal" om binnen een jaar te gaan trouwen, maar ken je elkaar dan?
Waarom moet het in je relatie met God zo langzaam gaan?

Mijn redenatie:

We leiden ons eigen leven.


Ik heb bij mijzelf dingen, gedragingen, gedachten zien veranderen de afgelopen jaren. Veranderd naar het beeld wat God schetst in de bijbel, veranderd naar de levenswijze van Jezus. En nee ik ben er bij lange na nog niet.
Ook zie ik mijzelf steeds meer toegroeien naar mijn man.
Ook binnen ons huwelijk zijn problemen geweest, bijna een scheiding, maar we zijn er uit gekomen en groeien nu steeds meer naar elkaar toe.

Zie je de vergelijking?

Des te meer ik met God's woord bezig ben, al is het uit nieuwsgierigheid, des te meer ga ik dingen begrijpen en anders doen, onbewust maar zeker ook bewust. Vooral dat laatste, bewust handelen dat maakt een groot verschil in mijn leven. Daarbij probeer ik dingen los te laten en te vertrouwen op God, dat Hij er mee aan de slag gaat, en dan zoveel als kan in gebed. Al begint het met schietgebedjes, of zoals mijn schoonvader zegt:

Bid niet met veel omhaal van woorden zoals de heidenen. Zij denken immers dat ze verhoord zullen worden omdat ze zoveel woorden gebruiken. 
Matt 6: 7


Het loslaten, en er op vertrouwen dat God weet wat goed is voor mij, dat Hij een plan heeft en dat ik daar een schakeltje in mag zijn, vind ik bijzonder en mooi.
Omdat ik door bewuste keuzes te maken, vaak te horen krijg dat ik door mijn keuze mensen bemoedig. En dan kan ik alleen maar dankbaar zijn dat God mij daarvoor heeft willen gebruiken. 
Er is dus een doel in mijn leven, een doel wat ik niet voor ogen heb, of ├╝berhaupt kan hebben/zien. 
De rust die ik mag ervaren is daarbij heerlijk, zeker in onze 24 uurs maatschappij van tegenwoordig. 

Nee God mag mijn leven leiden, ik wil naast Hem lopen en Hem volgen. Ontdekken wat Hij voor mij in petto heeft, wat ik mag ervaren, beleven, doorgeven. 

Mijn Bijbeltekst voor deze periode is:


.
Wikipedia zegt het volgende over eiken:

Eiken hebben licht nodig om te ontkiemen en op te groeien tot een boom.
Jonge eiken zijn gevoelig voor aantasting door bijvoorbeeld insecten. Vanaf hun 100e tot 200e levensjaar neemt de snelheid waarmee zij groeien af. Na deze tijd groeien zij voornamelijk in dikte. Veel eiken worden, indien de mens ze de kans geeft, 300 tot 400 jaar oud, een kleiner aantal haalt 500 jaar, maar er zijn eiken waarvan wordt aangenomen dat ze 700 tot 1200 jaar oud zijn. (claims van 1300 tot 2000 jaar voor opgaande eiken moeten met de nodige scepsis worden bezien).


Laten wij ook zo'n eik worden.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen