Pagina's

zondag 13 maart 2016

Met GMG naar Marcus kijken......

Vorige week mocht ik samen met zussen van GMG beginnen met het boek Marcus.
Heel nieuwsgierig ben ik begonnen aan dit boek, kijken wat God mij, eigenlijk ons, wil laten zien, wil laten leren, laten beleven.

Donderdag kwamen we aan in hoofdstuk 4, en hier moest ik echt even over nadenken.
Gelijkenissen... wat word er nou eigenlijk bedoeld.....

Mij is altijd uitgelegd dat het zaad het woord van God is, maar soms werd er gezegd, de zaaier is God, andere keren was de zaaier iemand die op mijn pad kwam of ik was zelf de zaaier. Het zaad werd overigens wel altijd als het woord van God vertaald. En dan werd er ook nog verteld dat God de oogster is....
Wat was het nou???

Ik betrok het vaak op mijzelf, wat gebeurde er met het woord wat ik las, hoorde en zag?  Waren er vogeltjes die "mijn"zaad op aten? was ik die rotsachtige grond? was ik een distel? of was ik goede grond en droeg ik vrucht???

Ik wist het niet, en waarom niet, omdat ik niet (altijd) weet of ik vrucht draag. Ik ben, naar mijn idee, al een aantal keren dienstbaar geweest als zaaier en bij sommigen heb ik gezien dat dat "vrucht" mocht worden en soms hoorde ik jaren later dat hetgeen ik gezegd of gedaan had, diegene aan het denken had gezet.
De keren dat ik die terug koppeling kreeg, zie ik als bemoediging van God, een bemoediging om op te kunnen bouwen, een bevestiging dat ik het goed gedaan had en dat ik verder mocht met zaaien in Zijn koninkrijk.

Maar dan komt vers 12 in ene voorbij.... ik moet eerlijk zeggen, ik lees nu pas iets positiefs hierin, ik denk tenminste dat ik het begrijp...

(uit de NBV)

Hij zei tegen hen : "Aan jullie is het geheim van het koninkrijk van God onthuld; maar zij die buiten blijven staan, krijgen alles te horen in gelijkenissen, opdat ze scherp zien, maar geen inzicht hebben, opdat ze goed horen, maar niets begrijpen, anders zouden ze zich bekeren en vergeving krijgen."

Zij die buiten blijven staan: mensen die wel willen luisteren maar geen stappen zetten om een bijbel te gaan lezen of zich te gaan verdiepen in het woord.
want.... anders zouden ze zich bekeren en vergeving krijgen......

(let wel dit zijn mijn "hersenspinsels")

Toch merk ik de laatste tijd steeds meer dat ik ook "buiten" heb gestaan, en dat ik niet alles begreep, (om)dat ik niet genoeg studeerde in Zijn woord. En natuurlijk, dit is ook een proces, want je begint ergens en van daaruit moet je gaan leren en vooral volgen en luisteren, want God laat je zien wat je moet weten en moet doen, maar sta hier voor open. 

Zet die lamp op een standaard, laat anderen zien en horen wat God jou verteld en duidelijk maakt, hou het niet voor jezelf. Wees een zaaier, en zaai gul. Laat je niet tegenhouden, soms moet je met je hoofd boven dat maaiveld uitsteken om te kunnen zaaien, maar wees dan niet bang.
Vertrouw op God, en zoals ik vandaag hoorde: Lijden, leidt tot Het leven...

Ben jij een mosterdzaadje?? 




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen