Pagina's

maandag 1 februari 2016

Overspoeld worden.

Wat gebeurd er toch veel in een mensen leven.
Het is al weer eind januari, iedereen heeft de feestdagen achter zich gelaten. In de winkels zie je het rood en geel kleuren voor valentijn en pasen.
Is er nog tijd om rustig aan jezelf toe te komen?

Van de week zei iemand tegen mij dat het zo knap is dat ik zoveel bezig ben met God.....
En toen dacht ik "huh" hoe kom je er bij?
Voor mijn gevoel ben ik er helemaal niet veel mee bezig en zou ik er veel meer mee willen doen.
Het liefst niet werken, maar de hele dag met God wandelen, maar is dat nodig?
Het kan ook op andere manieren.

Ik heb er over nagedacht en ben eens gaan nadenken over wat ik nou eigenlijk doe.

Bij het wakker worden, het uitzetten van mijn wekker, mijn mobiel, zet ik de wifi aan en lees ik de dagelijkse overdenking van You Version, een bijbel app. Daarna probeer ik meteen de dagelijkse overdenking van Joyce Meyer te lezen.
En als ik wakker genoeg ben, en het niet vergeet vraag ik ook of God mij die dag iemand op mijn pad wil brengen die ik mag helpen. Dan mijn bedje uit en douchen.
Nu ik het zo opschrijf, lijkt het heel veel maa het is nog geen 5 minuten in totaal hoor.

Als het lukt probeer ik ook nog even kort te bidden voordat ik uit bed stap of als ik onder de douche sta.
Van de week zag ik een leuk plaatje, wat mij aanmoedigde om "bewuster" wakker te worden:


Dit is mijn ochtend ritueel, hierna zijn de kinderen aan de beurt. Wakker maken, eten, aankleden en hup naar school.

Tja dan begint de rest van de dag, in mijn hoofd altijd mooi gepland maar in werkelijkheid......
Het liefst ga ik bijbellezen en bidden, stille tijd houden, en dan ook nog een uur of zo. Dit is een ideaalbeeld, en lukt me niet. Ik ga er dus ook niet meer krampachtig over doen.
Mijn stok achter de deur is Good morning Girls, iedere dag een hoofdstuk uit de bijbel lezen. en dan eigenlijk ook nog op Facebook een berichtje achter laten over wat je gelezen hebt en wat God jouw duidelijk heeft gemaakt. Voor mij was dit een manier om in de bijbel te duiken, mijn weg te vinden en Zijn woord beter te gaan bestuderen. Nu lezen we het boek Job, en eerlijk gezegd, we zijn bij hoofdstuk 21, ik heb nog geen 1x wat gedeeld op Facebook. De reden, voor mij is dit boek een boek wat je eerst uit moet lezen voordat je er echt wat over kan zeggen. Bij de voorgaande boeken heb ik wel (bijna) iedere dag wat kunnen delen. Maar laat dit vooral iets zijn waar iedereen zijn eigen ding in kan en mag doen. God laat jou wel zien wat wel en niet te delen of te ontdekken.


Naast dit doe ik ook mee met een boekbespreking van het boek:

Ook dit gaat via Facebook.
We doen er een jaar over om dit boek te bestuderen, dus ca. 2 weken per hoofdstuk.
Jaren geleden had ik het boek al eens gelezen, maar dit keer ga ik er echt voor zitten om het te lezen, herlezen, aantekeningen te maken, te bidden.

Zoals je leest, we kunnen er 2 weken over doen om 1 hoofdstuk te lezen. Oftewel op je eigen tijd.

En ja er zit een gevaar in de groepen op Facebook, want je bent snel geneigd om ook even andere dingen te gaan bekijken. Dit vergt dus wel wat discipline. Maar als je God voorop stelt mag je er ook op vertrouwen dat het lukt om niet teveel verder te neuzen op Facebook.






Naast dit boek, mag ik een recensie schrijven voor Ark media over dit boek van Carianne Ros. Die lees ik dus ook, hiervoor heb ik tot maart de tijd. Dus rustig aan alles lekker laten bezinken.








Zoals je merkt ben ik een lezer. Als je nou geen lezer bent kan ik me voorstellen dat je denkt pfffff hoe doe je dat? Onthoud, dit werkt voor mij, doe alsjeblieft wat voor jou werkt.

Verder probeer ik me nog te verdiepen in een studie van Beth Moore
Dit is een studie die ik met 7 zussen mag doen, 1x in de 2 weken komen we samen. De ene week kijken we de bijbehorende dvd om vervolgens de lessen te maken die in het boek staan. Ieder doet de lessen op zijn eigen tijd, het is dus niet zo dat je in 4 weken tijd alle 5 de lessen gedaan moet hebben.
Dat bepaal je helemaal zelf, en als het goed is laat God je zien welke les je wanneer moet doen.
Dit overkwam mij vorige week. Normaal heb ik in 2 weken tijd alle 5 de lessen af, maar dit keer ging dat hem niet worden. Toen we weer bij elkaar kwamen hebben we wel besproken wat we gedaan hebben.

Als ik dan alles op een rijtje zet, besef ik dat God aan het werk is. De boeken die ik lees, de studie die ik doe, alles sluit iedere keer op elkaar aan, en laten mij zien wat God op dit moment aan het doen is.

Van daaruit had ik mezelf voor genomen om iedere avond 3 dingen op te schrijven waar ik dankbaar voor was die dag. Dit lukt me nu, nog, niet. Af en toe ga ik naar bed en denk ik: "oh ja even snel wat schrijven..." Maar ook daar maak ik me even niet druk om.

Blijf bidden, blijf praten met God, dat is het belangrijkste. Vertrouw er op dat jij jouw weg vind, maar zet wel stappen, die drempel word echt steeds lager. Geloof mij, en ik hoop dat bovenstaande verhaal je mag bemoedigen en mag aanspreken om een stapje te zetten.


2 opmerkingen:

  1. Wat gaaf dat jij een recensie mag schrijven. Ben zo benieuwd naar dit boek.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eve was er ook heel blij mee, echt een kadootje van God.

    BeantwoordenVerwijderen