Pagina's

donderdag 18 juni 2015

Spreuken 3



Dag 3 alweer, en wat een mooie tekst weer. 
Afgelopen 2 dagen had ik flinke gevulde dagen, toch heb ik de tijd genomen om in rust de hoofdstukken te lezen. Vandaag, woensdag,  is mijn agenda leeg, en voel ik me erg onrustig. 
Iedere keer "popt" er iets in mijn hoofd, oh je kan dit wel doen of dat wel doen, maar mijn vermoeidheid wint het. 
Ik heb dan ook op mijn dooie gemak, in het zonnetje vanmorgen gelezen. 
Waar ik gisteren het idee had dat de tekst niet helemaal bleef hangen, merk ik nu dat er van alles "rommelt". 


Het begon al bij het 1e vers: Vergeet mijn lessen niet, houd in je hart mijn richtlijnen vast. 
Als je dit als basis neemt, krijg je zoveel beloftes er voor terug, wat willen we nou eigenlijk nog meer? 

Vers 5: Vertrouw op de Heer met heel je hart, steun niet op eigen inzicht
Dit is denk ik een levensles die iedere dag herhaalt moet worden. 
In onze maatschappij en cultuur is het zo vanzelfsprekend dat je je eigen ding doet, en op jezelf vertrouwt. 
Wij mogen trots en blij zijn dat we niet op onszelf hoeven te vertrouwen, dat we die "last" niet hoeven te dragen als iets niet lukt. 
Dan mogen wij weten dat het komt, omdat het niet de goede tijd of goede weg is voor ons, en dat er een beter plan voor ons klaar ligt. 
Als we dan vers 6 ook nog in ons achterhoofd houden, wat kan ons dan nog gebeuren??? 
En ja ik weet, het klinkt erg optimistisch, maar het helpt mij om door moeilijke periodes, dagen, momenten heen te komen. 
Vertrouwen en verder kijken dan je neus lang is, oftewel : Kijk omhoog en denk aan Hem, roep Hem aan. Wees vervolgens stil, en luister, weet dat het antwoord niet altijd meteen komt, maar dat het soms even duurt, gebruik daarvoor je vertrouwen. Dan weet je, dat je weg word gebaand, je veilig je weg kan gaan, en nergens zal struikelen. 

Vanaf vers 27, besefte ik weer waar mijn gevoel, vaak vandaan komt; Van jongs af aan heb ik al een knagend, vervelend gevoel als iemand mij wat vraagt, ik hetgeen heb, en het vervolgens niet deel of weg geef. Soms ook wel eens als de kinderen mij wat vragen, en ik op dat moment "geen zin heb" om iets te doen. 
Het is dus gewoon de Heilige Geest die zegt, Hé kom op; jij hebt gul gekregen van je Vader, het is ook de bedoeling dat je die rijkdom uitdeelt, om zo te laten zien wie God is. Het is niet jouw eigendom, het zijn Zijn eigendommen waar jij voor zorgt. 
Hoe mooi is het leven toch eigenlijk?! En als we het dan een keer verkeerd doen, laten we dan ook de berispingen ter harte nemen, hoe vervelend het ook is. Al is hier altijd nog een les voor mij in weggelegd.
wink-emoticon

Maar als afsluiting, wat is mijn grootste zegen? 
Mijn kinderlijk geloof, onverwachte dingen zien, als leiding van God, en dan vooral de hele kleine, ieniemienie boodschapjes, die je via onverwachte weg krijgt. 
Dit heeft mij zoveel kracht gegeven om de afgelopen jaren te doorstaan. 

Dank u Heer, dat u heeft aangeklopt, dat u geduld met mij heeft gehad, en nog steeds heeft. Dat u steeds aanwezig bent, ook al voelt dat niet altijd zo. Maar dat ik weten mag, dat wij een Parel zijn in Uw ogen. Dat we niet op eigen inzicht hoeven te vertrouwen, maar altijd aan u mogen denken, en van u mogen verwachten dat we veilig zijn, waar we ook gaan of staan.


Nog even een leuke site:  Doodle door de bijbel

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen