Pagina's

zondag 2 november 2014

Battle field


Hebben we niet allemaal een battle in het leven?  Maar waarom eigenlijk?


Kijkend naar "the voice of holland" schoot deze vraag me ineens te binnen.
Ik had wat ervaringen opgedaan afgelopen week waardoor dit toch stiekem wel op de achtergrond speelde.
Ik besefte me in ene dat we eigenlijk allemaal een strijd voeren, een strijd die eigenlijk helemaal niet nodig is. Een strijd die al gestreden is.

Hoe komt het dan toch dat wij die strijd voeren? Beseffen we wel dat we een strijd voeren? Krijgen we wel de juiste voeding binnen?.. Word ons nog wel geleerd dat we de strijd niet hoeven te voeren?
Ik denk het niet, zeker niet als ik naar mijn eigen geloofsleven kijk.

Jezus heeft die strijd voor ons gevoerd, waarom doen wij het dan over? of eigenlijk waarom voeren wij die strijd nog steeds?

Als ik naar mezelf kijk, merk ik dat ik gewoon niet de juiste voeding binnen krijg.
Ik lees veel, ben altijd een lezer geweest, maar ben ook een perfectionist. 
Dit werkt helaas niet in mijn voordeel deze combinatie. Waarom niet? nou omdat ik veel boeken lees over de bijbel, maar eigenlijk amper de Bijbel zelf lees, en dit is toch eigenlijk onze leidraad, ons leer Boek. En niet al die boeken die maar "over" de bijbel gaan en waar je jezelf dan aan wil conformeren.
De Bijbel is het Boek waar het allemaal om draait, waar wij antwoorden in kunnen vinden om geen strijd te hoeven voeren, het goede Boek waaraan wij ons zouden moeten conformeren.

Maar is dit ook niet een fout die gemaakt word door veel mensen? We lezen wel maar studeren niet.
Als we namelijk gaan studeren, ben ik ervan overtuigd dat we leren dat we geen strijd hoeven te voeren.
Waarom zal je denken, nou gewoon heel simpel omdat we gemaakt zijn naar het evenbeeld van God, Je leest ook dat Jezus de strijd voor ons heeft gevoerd en dat Hij, met andere woorden Wij, gewonnen hebben.
En dit laatste is nou zo belangrijk, het besef hebben dat we gewonnen hebben, dat we niet hoeven te strijden maar dat we mogen staan voor de strijd die gevoerd is.
Dat we mogen vertrouwen op Gods woord, zijn liefde.
Wat deed Jezus toen hij zich afzonderde en de duivel hem trachtte te verleiden? Alle verleidingen kon hij weerleggen door het Woord van God.

Als je beseft dat zijn woord waarheid is, besef je dat zijn liefde voorop staat. Dat niemand jou die liefde kan geven, die liefde die jij nodig denkt te hebben en van anderen verwacht. Want dit is onze menselijk natuur. 

Nee, besef dat God je die liefde geeft, waardoor je mag vertrouwen op het goede. Daardoor krijg je de kracht om door te gaan, om zelf ook in liefde te leven, om liefde te laten zie aan anderen.
Je krijgt de kracht om over negativiteit heen te stappen, om in te zien dat je geen gevecht hoeft te voeren maar dat die gevoerd word.
Dat je jezelf  mag zijn zonder ego├»stisch te worden.

Maar ja, waar ligt het verschil tussen egoïsme en jezelf zijn?
Waar mag je jezelf zijn en anderen duidelijk maken wat je gevoelens zijn, waar je grenzen liggen?
Dat is dan een volgende vraag die rijst.

Toch kom ik weer terug op het begin.
Begin met God op de 1e plaatst te zetten, te luisteren naar zijn stem, je niet door emoties te laten leiden, hoe moeilijk dat ook is.
Leer om Gods stem te verstaan, hoe bizar deze soms ook klinkt, maar bovenal, vertrouw op God.

Onze waarheid is dwaas, kijk eens hoe vaak je het woord "dwaas" in de bijbel tegenkomt!
Mijn motto is nog steeds "geloof als een kind" en maak het niet moeilijker als dat het is. Verlies jezelf, laat los, geef je eigen wil over en word een volgeling van Jezus.
Staak de strijd, wees stil, luister, vertrouw en leef.

En ja, ik weet het, ik heb makkelijk praten zo op papier, maar als God dit als voorbeeld stelt, tevens zegt dat als wij een stap doen hij ons zal helpen..... waarom doen we het dan niet?
Stel je eens voor dat jij die melaatse bent die blijft klagen omdat je het genezende water niet kan bereiken omdat niemand je helpt..... Jezus helpt je door te zeggen, "sta op en loop"....
Geloof jij dit verhaal? Waarom geloof je dan niet dat God dit ook voor jou heeft gedaan?...







Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen