Pagina's

dinsdag 26 maart 2013

Gewoonte "dieren"

Zijn we eigenlijk niet allemaal gewoonte dieren???????

Gister ochtend las ik met de kinderen een stukje uit de kinderbijbel. Dit keer was het een stukje uit Maleachi. Je moet je voorstellen dat het allemaal korte verhalen zijn uit de bijbel en niet de hele bijbeltekst.


Dit stuk sprak me zo aan dat ik zelf ook maar begonnen ben in dit laatste boek van het oude testament.

Tot mijn verbazing kon ik de tekst uit de kinderbijbel niet herleiden in mijn eigen bijbel....
Toch via het net nog maar wat andere vertalingen er bij gepakt maar ook daar kon ik het niet in terug vinden.
Des al niet te min is Maleachi een mooi boek.

Wat mij vooral op valt is dat de priesters hier op hun kop krijgen omdat ze eigenlijk niet het onderste uit de kan halen voor God. Ze geven God niet het beste van alles wat er is, maar lopen de kantjes er van af, en vragen zich vervolgens af waar God boos word op ze. Een mooi stuk hieruit is

Maleachi 2:8

Maar jullie zijn afgeweken van de weg die ik je wees, veel mensen zijn gestruikeld door wat jullie hun leerden. Jullie hebben mijn verbond met Levi geschonden – zegt de HEER van de hemelse machten.

en dan kom ik toch weer terug op het "gewoonte dier".
Zijn wij ook niet zo, nemen wij niet veel aan van wat ons geleerd word zonder het te toetsen, of er over na te denken of het wel goed is of niet. En bovenal, is het wel wat God van ons vraagt???
Komen we hierdoor niet in de knoop met onszelf en anderen?
Zelf ben ik ca. 8 jaar geleden "aangesproken" door God. In die afgelopen 8 jaar ben ik in diverse kerken geweest.
De aard van mij is dat ik nogal eigenwijs kan zijn en tegendraads, niet een al te mooie eigenschap maar het is soms wel eens handig.
Dit veroorzaakte dat ik in het begin van mijn kerk gaan, mijn neus in zaken heb gestoken waarvan ik dacht is dit bijbels?! en tot de ontdekking kwam dat de gedachten en idee├źn die wij hoorde niet bijbels waren (in mijn ogen dan). Hier hebben we dan ook afstand van gedaan. Zo ga je een pad en kom je bij een andere kerk, een huisgemeente en uiteindelijk nu even bij niets.

Waarom? Om na te denken over wat God nu eigenlijk van ons en zeker met ons wil.

God is ondoorgrondelijk riep men, ja dat denk ik ook. Helaas zit mijn perfectionisme mij soms in de weg, waardoor ik altijd de reden wil weten van het waarom... Dit werkt niet kom ik langzaam maar zeker achter. Het loslaten van gewoontes, die ik blindelings gevolgd ben, helpt mij om los te komen van de vraag: Waarom? Het helpt mij groeien in vertrouwen, al ben ik er nog lang niet.

Hier een stukje uit Psalm 37


Erger je niet aan slechte mensen,
wees niet jaloers op wie kwaad doen,
zij verdorren snel als gras,
zij verwelken als het jonge groen.

Vertrouw op de HEER en doe het goede,
bewoon het land en leef er veilig.
Zoek je geluk bij de HEER,
hij zal geven wat je hart verlangt.

Leg je leven in de handen van de HEER,
vertrouw op hem, hij zal dit voor je doen:
het recht zal dagen als het morgenlicht,
de gerechtigheid stralen als de middagzon.


We mogen vragen Waarom?, maar verwacht niet altijd (meteen) een antwoord. Wil je toch weten of je antwoord krijgt, schrijf dan op wat je gevraagd hebt dan kan je het later nog eens terug lezen en ontdekken of je antwoord hebt gehad en wat voor antwoord...

We mogen ook gewoontes goed onder de loep nemen en kijken of dat wel is wat God van ons vraagt. Hierbij bedoel ik of God dit specifiek aan jou vraagt, of vraagt hij om een zij stap te maken, om anders te zijn dan anderen. Om "niet van deze wereld te zijn".
Dit is eng, maar hier komt vertrouwen om de hoek kijken. Geef het de tijd.

Een paar dagen geleden las ik Filippenzen 4: 6 en 13

 Wees over niets bezorgd, maar vraag God wat u nodig hebt en dank hem in al uw gebeden.
 Ik ben tegen alles bestand door hem die mij kracht geeft.


Nu had ik niet eens een vraag aan God, maar wel een antwoord ;-)
Daar komt ook nog eens bij dat ik het blog van Marjolein las. Dit vond ik een mooie stap om te zetten. 
Bidden, vertrouwen, volgen...... en de gewoontes loslaten.




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen